מהן הסיבות לשן שחורה ואיך מטפלים?

שן שחורה היא לא רק עניין אסתטי מבאס, אלא גם עניין רפואי שיכולות להיות לו השלכות חמורות אם הוא לא מטופל בזמן, וכראוי. מה גורם להשחרת השן? איך מטפלים? ומתי מתרחש נזק חמור שדורש השתלת שן? המשיכו לקרוא.

מה גורם להשחרת השן?

הכתמה- מזונות, משקאות ועישון עלולים להוביל לשן צהובה או שחורה בכך שהם משנים את צבע האמייל של השן. קפה, תה, יין אדום וטבק בכמויות גבוהות לצד חוסר היגיינה בהחלט יכולים להכתים את השן שלכם ולפגום במראה האסתטי, ואף להוביל לפגיעות בלתי הפיכות שדורשות התערבות רופא רצינית.

עששת- עששת היא בעיה דנטלית נפוצה הנגרמת מהצטברות חיידקית על השיניים. כאשר הרובד אינו מוסר באמצעות צחצוח רגיל וחוט דנטלי, הוא מייצר חומצות שעלולות לשחוק את האמייל- השכבה החיצונית של השן, ולגרום לחורים. עששת יכולה לגרום לשן שחורה אם היא התקדמה עמוק מספיק לתוך השן. כאשר הריקבון אוכל את האמייל והדנטין, הוא יכול להגיע לשכבת השן הפנימית- מוך השן, בה נמצאים העצבים וכלי הדם. כשזה קורה, עלול להיווצר דימום פנימי שמעניק לשן צבע כהה.

טראומה- טראומה לשן, בצורת חבלה או מכה, עלולה לגרום לכלי הדם שבתוך השן לדמם. לאחר מכן, הדם עלול "להילכד" בתוך השן- מצב שנקרא "דימום פנימי", המוביל לשינוי צבע או להשחרה של השן.

 כתרי מתכת- כתרי מתכת, או כתרים מאוחים למתכת, הם פופולאריים במיוחד. זאת כי הם עמידים, חזקים וגם זולים. עם זאת, בחלוף הזמן הסגסוגת יכולה להשתחרר מהכתר אל תוך שכבת הדנטין ולהשחיר אותה. לעיתים, לא רק השן תקבל גוון כהה אלא גם החניכיים.

שן שחורה

איך מטפלים בשן שחורה?

הרשו לנו לקחת צעד אחורה ולומר: הטיפול הכי טוב, הוא מניעה. איך עושים את זה?

צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום והשתמשו בחוט דנטלי באופן קבוע. אלו יסייעו בהסרת הרובד החיידקי. גם מי פה יכולים לתרום במלחמה נגד החיידקים.

הגבילו צריכת מזונות ומשקאות הגורמים לכתמים– כמו קפה, תה, יין אדום ופירות יער.

הגבילו צריכת סוכר. הסוכר הוא המזון האהוב על החיידקים הנמצאים אצלנו בחלל הפה באופן טבעי. הם משתמשים בו כדי להפריש חומצה שתוקפת ומזיקה לאמייל השן. מכאן, הדרך לעששת וחורים בשיניים, שגורמים לשינוי גוון השן, קצרה.

צמצמו את השימוש בטבק, או הפסיקו לחלוטין אם מתאפשר. זה יעזור לכם למנוע את השינוי המבאס בצבע השן ולשפר את בריאות הפה (ולא רק) באופן מהותי.

הקפידו לבקר אצל השיננית. ניקוי יסודי אצל השיננית יסיר רובד חיידקי ואבנית שעלולים לגרום להשחרת השיניים.

ערכו בדיקות שיניים קבועות אצל הרופא: בדיקות שיניים סדירות יכולות לעזור לזהות ולמנוע שינוי צבע בשיניים לפני שהוא הופך לבעיה חמורה יותר.

שן שחורה

השן שלי השחירה. איך ממשיכים מכאן?

הטיפול בשן השחורה קשור לגורם שהוביל לכך. אם מדובר בהכתמה גרידא, ניתן להיעזר בניקוי יסודי אצל הרופא או הלבנה מקצועית. אך במקרים בהם הפגיעה חדרה את אמייל השן, יש לשלוף את התותחים הכבדים.

טיפול שורש- טיפול שורש הוא הליך שנעשה להצלת שן פגומה או נגועה על ידי הסרת הרקמה הנגועה בזיהום חיידקי ולאחר מכן ניקוי, חיטוי ואיטום של החלק הפנימי של השן. לאחר סיום טיפול השורש, נהוג להניח כתר על השן. זאת נעשה כדי להגן עליה ולהחזיר לה את תפקודה.

השתלת שיניים- יש מצבים קשים ומסובכים בהם שורש השן ניזוק באופן בלתי הפיך, כך שאפילו טיפול שורש לא יכול לפתור את הבעיה. במצב כזה, לא ניתן להחזיר את השן לתפקוד ואין מנוס אלא לעקור את השן מהיסוד, ולשתול במקומו שתל דנטלי ועליו להניח כתר.

אל תתעלמו משן שחורה- זה יכול לעלות לכם בבריאות

זכרו, חשוב מאוד לטפל בשיניים שחורות בהקדם. זאת מומלץ כדי לא להגיע למצבים רפואיים מסובכים יותר. מצבים אלו עלולים להידרדר ולהשפיע על הבריאות שלכם באופן דרסטי. אם מדובר בזיהום לא מטופל, הוא יכול להתפשט לשיניים שמסביב, לחניכיים, לעצם הלסת ובמקרים חיצוניים גם למוח.
שמתם לב לשינוי בצבע השן? אל תתמהמהו, ופנו לרופא השיניים שלכם לאבחון וטיפול נכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *