המדריך להתמודדות עם דנטופוביה

פחד משתק מטיפול שיניים הוא פוביה אמיתית ונפוצה, אם אתם סובלים ממנה, התחילו עכשיו בתהליך שיעזור לכם למנוע מצב בריאותי ונפשי נורא, והתחילו בהחלמה​. דנטופוביה, או פחד מרופאי שיניים, היא פוביה שכיחה בקרב אנשים בכל הגילים. לפעמים זה קשור לפחד כללי מרופאים, או לטריפנופוביה, פחד ממחטים. דנטופוביה עשויה להיות קלה או חמורה, אבל הקשיים מתחילים ברגע שנוצרת הימנעות מביקורים אצל רופא שיניים לאורך שנים. מצב זה יכול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות.

פחדים שונים ומגוונים

ניתן לחלק את הדנטופוביה למספר רב של מרכיבים. רוב האנשים עם פוביה זו חוששים יותר מאלמנט אחד, בעוד אלו עם דנטופוביה חמורה עשויים לחשוש מכל האלמנטים או רובם בו זמנית.

רופא השיניים: לעיתים רופא השיניים נתפס באופן לא בהכרח הגיוני כקר ולא רגיש. במקרים חמורים יותר הוא עשוי להיחשב כסדיסט. אם הייתה לכם חוויה אישית שלילית עם רופא שיניים מסוים, ייתכן שאתם נוטה יותר לפוביה זו.

כאב: עד לאחרונה יחסית, רפואת שיניים ללא כאבים הייתה בלתי אפשרית. גם היום, הליכים מסוימים עשויים לכלול כמות קלה של כאב. אנשים רבים רגישים ביותר לכאבי פה וחוששים שהכאב עלול להיות מייסר.

חשש מחנק: יש אנשים, במיוחד אלה שחוו חנק או קשיי נשימה, חוששים ממצב שהפה שלהם קהה או מורדם. הם חוששים שלא יוכלו לנשום או לבלוע.

צלילים וריחות: אנשים רבים, במיוחד אלו שחוו חוויות רעות בעבר עם רופאי שיניים, חוששים מהקולות והריחות של רופא השיניים – במיוחד מהקול של המקדחה.

מחטים: אם יש לכם פוביה ממחטים, אתם עלולים לפחד מאוד מהזריקות שרופאי שיניים משתמשים בהן כדי להרדים את הפה.

דנטופוביה

איך משפיעה הדנטופוביה על חיינו

חלקנו מסוגלים למשוך שנים בין ביקורים אצל רופא שיניים, עם השפעה קטנה או ללא השפעה כלל על מצב השיניים או החניכיים. אחרים נוטים לריקבון ומחלות חניכיים – ולא משנה באיזו תדירות הם מצחצחים ומשתמשים בחוט דנטלי. אם אתם לא מבני המזל, לדנטופוביה יכולה להיות השלכות אמיתיות על חייך.

כיום, כחלק מהתרבות המערבית, המראה החיצוני המצופה מאיתנו על ידי החברה כולל שיניים נקיות, ישרות ולבנות. אם השיניים שלכם נרקבו, נשברו ונשחקו כתוצאה מהזנחה, אתם כנראה תהיו מטרה לסטיגמות ודעות קדומות. הדבר עשוי לפגוע בכם בראיונות עבודה, בדייטים והיכרויות ועל הביטחון העצמיי שלכם. המצב עלול להוביל להתרחקות מהסביבה והחברים ולנסיגה במצב הנפשי.

איך מתמודדים עם דנטופוביה?

אם הדנטופוביה שלך חמורה ומשתקת, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע מיומן בבריאות הנפש לפני תחילת טיפול שיניים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, תרופות והיפנוזה יכולים לעזור לך להשתלט על הפחד שלך.

ברגע שהפוביה תהיה ברמה ניתנת לניהול, תוכלו לבקר אצל רופא השיניים. עם זאת, חשוב לבחור את רופא השיניים המתאים לכם. רפואת השיניים של היום שונה מהעבר. לא כל רופאי השיניים מתמחים בשיטות המסייעות לחולים עם פוביות.

ברוב המקרים מקובל לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית שבה לא תתבצעה בדיקה מלאה. כאשר אתם מתקשרים לקבוע לפגישה הסבירו שאתם סובלים מדנטופוביה, ולכן אינכם מעוניינים להזמין בדיקה מלאה. פגישה ראשונית זו תאפשר לכם להתרשם מרופא השיניים ולשאול שאלות שחשובות לכם. בעיקר זה יעזור לכם לפתח קרבה עם רופא השיניים ולהתרגל להתנהגותו.

ככל שאתם מתקדמים לפגישות נוספות, זכרו שאתם תמיד בשליטה. קבעו ביחד עם הרופא סימן שאתם יכולים להשתמש בו כאשר אתם צריים הפסקה. ניתן גם לקבוע אות שונה כדי להודיע ​​לרופא השיניים שצריך יותר הרדמה. ניתן לדון מראש גם בעניינים כמו כמה הכיסא מוטה לאחור וסדר העבודה שתבוצע. אפשר לדון עם רופא השיניים על זמינותן של תרופות הרגעה שיאפשרו לכם לישון במהלך ההליך הדנטלי.

דנטופוביה

בנוסף, אנשים רבים אוהבים להביא נגן מוזיקה נייד או אפילו מערכת DVD לפגישות שלהם . חלק מרופאי השיניים מציעים מכשירים אלו או אפילו מערכות מציאות מדומה. פריטים אלה יכולים להסיח את דעתך ולעזור לך להירגע.

לסיכום,

דנטופוביה היא פוביה שכיחה וניתנת לטיפול. עם זאת, ללא טיפול, היא יכולה להוביל למגוון של קשיים פיזיים. פנה תחילה לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי להשתלט על הפוביה שלך, ולאחר מכן חפש רופא שיניים שגורם לך להרגיש בנוח. מציאת רופא שיניים שאתם סומכים עליו לגמרי שווה את המאמץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *