תסמינים לחור בשן – מתי ממש חייבים רופא?

לא את כל החורים בשיניים ניתן לזהות מבלי לגשת לרופא השיניים, אך פעמים רבות כן תוכלו לזהות אותם בעצמכם. תסמינים ברורים לקיום חור בשן כוללים כאבים, רגישות ושינוי גוון השן. מומלץ להקפיד לשמור על בריאות חלל הפה, לשים לב להתפתחותן של בעיות אפשריות ולגשת לבדיקה וטיפול אצל הרופא במידה וקיים חשש לקיום חור בשן.

כיצד נוצר חור בשן?

כאשר מצטברות שאריות מזון ובקטריה בשיניים – נוצר פלאק, והבקטריה שבפלאק מייצרת חומצות ששוחקות את שכבת האמייל – שכבת זגוגית השן. צחצוח שיניים ושימוש מתמיד בחוד דנטאלי עוזרים לנו להיפטר מהפלאק, אך אם הפלאק נבנה ומתפתח, הוא ממשיך לאכול את השן וליצור חורים. אם לא מטפלים בחור בזמן, הוא יכול להרוס את השן. אם לא מטפלים בחור בזמן, הוא יכול אפילו לגרום לזיהום שיתפשט אל תוך מחזור-הדם ויגרום לבעיות בריאותיות קשות.

סוגים של חורים בשן – היכן יכול להתפתח חור בשן?

חורים בשיניים יכולים להיווצר במספר אזורים. אלו הסוגים והאזורים העיקריים:

  • חורים הנוצרים בין השיניים
  • חורים הנוצרים באזורי הלעיסה, ובפרט בחריצים ובסדקים של השיניים הטוחנות, שם שאריות אוכל מצטברות
  • חורים הנוצרים בתחתית השן – ליד החניכיים.

איך מזהים חור בשן?

ישנם מספר תסמינים המעידים על קיומו של חור בשן. כדאי לדעת שלא תמיד מורגש כאב, ובחלק מהמקרים רק רופא שיניים יוכל לזהות חורים בשיניים. למעשה, לעיתים יש צורך בצילום רנטגן על מנת להצליח לעשות זאת. להלן התסמינים העיקריים והנפוצים של חור בשן:

  • כאב בזמן אכילה – תחושה של לחץ וכאב בעת נגיסה באוכל היא אחד מהתסמינים הברורים ביותר לקיומו.
  • כאבים שונים מחוץ לארוחות, בין אם עמום או חד – הכאב יכול להופיע לפתע או בתגובה לדבר שאכלתם. הכאב יכול להיות מורגש בתוך הפה ומסביב לו.
  • רגישות מיוחדת בשיניים בחשיפה לקור ו/או לחום – יכולה להיווצר תחושה של רגישות בזמן וגם לאחר האכילה, ובפרט כשמדובר באוכל או בשתייה חמה או קרה. כאשר שכבת האמייל על השן מתחילה להישחק, הדבר משפיע על רקמת הדנטין, וכשאין מספיק אמייל בשביל להגן על הדנטין – מזונות חמים, קרים וחומציים עשויים לגרות את התאים והעצבים שבתוך השן.
  • רגישות למתוקים – רגישות מתמשכת למתוקים ומשקאות ממותקים עשויה להצביע גם היא על חור בשן. בדומה לרגישות הנובעת מחשיפה לטמפרטורה גבוהה או נמוכה, תחושה של חוסר נוחות בעת אכילה או שתייה של מזון מתוק נובעת מנזק לזגוגית השן.
  • כתמים או שינוי גוון השן לגוון כהה יותר – כתמים לבנים על השן שמתכהים עם הזמן ומקבלים גוון חום, שחור או לבן. בדרך כלל מופיעים על פני שטח השן.
  • זיהוי ויזואלי של החור בשן – לעיתים קל להבחין בחור בשן בזמן שמתבוננים במראה או כשמעבירים את הלשון על פני השן.

רגישות למתוקים

 

מתי חובה לגשת לרופא?

כשמדובר בבריאות, בין אם בריאות השיניים וחלל הפה או בריאות כל חלק אחר בגוף – תמיד עדיף להיות בטוח מאשר להצטער. אם אתם חושדים שקיים חור בשן – אנו ממליצים לפנות לרופא. אם אתם יודעים שקיים חור בשן – וודאי שיש לפנות לרופא. לא תמיד תוכלו לדעת בוודאות אם יש חור בשן מבלי להיבדק אצל הרופא, ובשביל למנוע זיהום ובעיות נוספות, כדאי לקבוע תור בהקדם.

גם כשאין חשד לקיום חור בשן או לבעיה דנטאלית אחרת, ההמלצה הרווחת היא לקבוע פגישת רוטינה אצל רופא השיניים פעם ב-6 חודשים. בדרך זו ניתן לאתר סוגיות המצריכות טיפול כשהן עוד בחיתוליהן. חורים בשיניים הופכים עם הזמן לבעיות גדולות יותר ועשויים להצריך טיפול שורש, ולכן יש לקטוע את הבעיה בתחילתה. זאת גם דרך טובה לחסוך כסף על טיפולים מורכבים ויקרים יותר.

חשוב לדעת שחורים בשיניים הם לא עניין של ילדים בלבד, והם יכולים להיווצר גם אצל אנשים מבוגרים. אם אתם מתמודדים עם נסיגת חניכיים, אתם נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות חור בשן, וזאת בשל שהנסיגה חושפת את שורש השן לפלאק.

כשמדובר בבריאות שלכם, אם יש ספק – אין ספק

אנחנו ממליצים מקרב לב גם לשים לב להתפתחות של בעיה אפשרית בשיניים ובחלל הפה וגם לפנות לבדיקה אצל רופא השיניים במידה ואתם חושדים שישנו חור בשן. לפעמים יכול להיווצר מצב שבו רק מקנן בכם ספק קל, ואינכם בטוחים אם באמת קיימת בעיה. כשמדובר בנושאים בריאותיים, שיכולים להחמיר עם הזמן, הגישה הטובה ביותר היא לבדוק גם אם קיים רק ספק קטן. כשמתעלמים מספק קטן, יום אחד אולי מגלים בעיה גדולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *