כאבים בלסת: אבחון וטיפול בתופעה

קיימים סוגים שונים של כאבים בלסת, החל מחריקת שיניים וכלה בדלקות במפרק הלסת. גם רגישויות שונות והגבלות בתנועת הלסת הן בעיות שכיחות למדי שגורמות סבל לרבות ולרבים. איך יודעים מה מקור הכאב? מהם אופני האבחון? ומהן שלוש הדרכים בהן ניתן לטפל בו? כל התשובות במאמר הבא.

אדם מבוגר הסובל מכאבים בלסת

כאבים בלסת: מה זה בכלל?

בעיות במפרקי הלסת עשויות להתבטא בכאבי לסת, חריקת שיניים, הפרעות בתנועת הלסת, הפרעות בלעיסת מזון ובמקרים קיצוניים גם הפרעות בדיבור. על פי רוב, מקרים של כאבים בלסת נובעים מנזקים זמניים בשרירי הלעיסה, כתוצאה מהתכווצות שרירים או נקודות הדק דלקתיות. כאבים אלה יכולים לחלוף גם ללא הינתן טיפול מתאים. עם זאת, יש כאבים בלסת אשר עלולים להצביע גם על בעיות משמעותיות יותר ואף לגרום לנזקים חמורים. לכן, אם הכאבים לא עוברים תוך כמה ימים, כדאי לגשת לרופא או רופאת שיניים ולהיבדק.

מכאב במפרק הלסת ועד חריקת שיניים

אם אתם סובלים או סובלות מכאבים בלסת, חשוב לבדוק מה מקור הכאב. שימו לב, למשל, כיצד אתם מגדירים את הכאב בפני הרופא או הרופאה שלכם, מכיוון שהסבר מדויק יבטיח שתכנית הטיפול תהיה מותאמת נכון למצבכם.

לעיתים קרובות, כאבים בלסת משתייכים לאחת מצורות הביטוי הבאות:

  • כאב ממקור מפרקי: כאב שנובע מדלקת בלסת באחד ממבני המפרק הרכים (קופסית // רצועות // דיסק).
  • כאב ממקור שרירי: כאב שנובע מהפרעה באחד משרירי הלעיסה (ספאזם // טריגר פוינט).
  • הגבלה תנועתית: "קליקים" או "קנאקים" בזמן תנועה ונעילה מפרקית (קושי בפתיחת הלסת המלווה לעיתים באי נוחות או בכאב).
  • חריקת שיניים: תסמין שמופיע בדרך כלל בנוסף לכאבים בלסת, בעיקר בשעות הלילה.
  • כאבים שמוקרנים מהלסת לאזורים אחרים: הכאבים מורגשים באזורים אחרים בגוף כמו הפנים והאוזניים, אך מגיעים בוודאות מכיוון הלסת.

אבחון כאבים בלסת

כאבים בלסת יכולים לצוץ כתוצאה מדלקת במפרק הלסת, מטראומה ישירה ללסת, או מתזוזה של הדיסק המפרקי. ישנו גם מצב רפואי שנקרא תסמונת מפרק הלסת (TMJ) אשר עלול לגרום לכאבים עזים. לעיתים, התסמונת מגיעה כתוספת למצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית, גמישות יתר, דלקת מפרקים שיגרונית ופיברומיאלגיה (תסמונת כאבים כרוניים במערכות השריר והשלד). חריקת שיניים קורית לא פעם כתוצאה מהרגל של הידוק שיניים בלילה. כמו כן, לא מעט אנשים סובלים מכאבים בלסת אחרי טיפול שיניים, אך הכאבים בדרך כלל קשורים לאיזור הטיפול ואמורים לחלוף תוך מספר ימים בודד.

כדי לטפל בבעיה, יש לאבחן את סוג הכאב. אבחון כאבים בלסת מתבצע על ידי רופא או רופאה מומחים בתחום כירורגיית פה ולסת שיעריכו את המצב על ידי מספר בדיקות שונות (בהתאם למצב):

  • בדיקה של צורת הפנים והלסתות
  • בדיקה של פרקי הלסת ושרירי הלעיסה בתנועה
  • בדיקה של טווח פתיחת הפה
  • בדיקה של סגר השיניים
  • איתור הרגלי שחיקת שיניים
  • בדיקות הדמיה: צילומי רנטגן, CT או MRI

במקרים מסויימים, הבדיקות תשולבנה עם ייעוץ רפואי מתחומים שונים כמו נוירולוגיה, אא"ג, רפואת שיניים ואורתופדיה.

טיפול עצמי, טיפול תרופתי וטיפול כירורגי

טיפול עצמי

כשהכאבים בלסת בלתי נסבלים ומפריעים לשגרת החיים היומיומית, ניתן לבצע טיפול עצמי להפחתת הכאב ומניעת חזרתו בעתיד. טיפול עצמי יכול לכלול טכניקות הרפיה ודמיון מודרך, אימון ללסת שמגדיל תנועתיות, חימום מקומי של האזור או קירורו, שינוי תזונה למזונות רכים יותר שלא דורשים לעיסה קשה ואפילו שינה על הצד שעשויה להקל. בנוסף, אפשר לבצע פיזיותרפיה להרפיית השרירים וגם להרכיב סד לילה נגד הידוק השיניים עד כדי חריקה ושחיקה.

טיפול תרופתי

אם הכאבים בלסת אינם חולפים למרות הטיפול העצמי, קיים גם טיפול לדלקות לא חיידקיות של פרקי הלסת אשר עשוי לסייע בהרפיית שרירים, בהרגעה ובשיכוך כאבים עזים.

טיפול כירורגי

לעיתים הטיפול התרופתי אינו יעיל דיו, ולכן ידרש גם טיפול כירורגי. בין הטיפולים הכירורגיים הקיימים ניתן למצוא את שטיפת המפרק, הזרקות למפרק וניתוחים בפרקי הלסת, אך חשוב להדגיש שאלה מבוצעים רק במקרים חמורים בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *