חור בשן – כיצד להימנע ולשמור על השיניים בריאות?

חור בשן שלא טופל בזמן יכול בקלות להפוך לסיוט. אי אפשר לאכול כמו שצריך, רקמות השורש והחניכיים עלולות להזדהם. לפעמים המצב מחמיר עד כדי עקירה של השן החולה. בקיצור, סיטואציה ממש לא נעימה. החדשות הטובות הן שכל זה יכול להימנע בקלות על ידי יישום של כמה כללים פשוטים.

חור בשן

צחצוח שיניים פעמיים ביום

זהו הבסיס למניעת חור בשן. צחצוח השיניים מסלק את רובד החיידקים משטח השן ובכך מונע הצטברות של חומצה מזיקה. החיידקים מפרישים את החומצה כדי לעכל את שאריות המזון שלנו. מעבר לסילוק החיידקים, משחת השיניים מכילה חומר שנקרא פלואוריד. מדובר בחומר שמגן על השיניים מפני אותן חומצות מזיקות ומריח רע מהפה בכללי.

חשוב לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, כל יום. פעם אחת בבוקר מיד לאחר הארוחה. פעם נוספת בלילה לפני השינה ולאחר הארוחה האחרונה. אל תשכחו לצחצח גם את הלשון, חלל הפה והחניכיים. מאחר וגם עליהם יכולים החיידקים להתיישב. אם אינכם בטוחים האם אתם מצחצחים בצורה נכונה, השיננית תשמח להדריך אתכם.

תזונה נכונה

חיידקי השיניים אוהבים סוכר. הסוכר יכול להגיע מחטיפים מתוקים אך גם מפחמימות, שבתהליך העיכול מתפרקות לסוכר פשוט בו החיידקים יכולים להשתמש. לכן, רצוי מאוד להקפיד על צריכת סוכר נמוכה באופן כללי ולא להתפרע עם מתוק. היזהרו גם משתייה מרובה של מיצים ושל משקאות ממותקים.

מצד שני, אין זה אומר שצריך להתנזר לחלוטין ממתוקים. אם אתם ממש רוצים להכניס משהו מתוק לפה, העדיפו מאכלים שלא נדבקים אל השיניים והחניכיים כמו סוכריות טופי או במבה. קשה יותר להסיר את המאכלים הנדבקים, שמשמשים כר פורה להתרבות חיידקי השיניים ומשם הדרך אל חור בשן היא קצרה.

חוט דנטלי ומי פה

צחצוח השיניים לבדו אינו בהכרח מגיע לכל מקום בחלל הפה. כאן נכנסים לתמונה תכשירים כמו חוט דנטלי ומי פה כדי להשלים את מערך ההגנה. החוט הדנטלי עוזר לסלק שאריות מזון שנתקעו בין השיניים והמברשת לא הצליחה להסיר. אוכל שנתקע בין השיניים לאורך זמן הופך לסעודת מלכים עבור החיידקים וצרות עבורנו. בנוסף, מי הפה מכילים פלואוריד בדומה למשחת השיניים מה שמעניק שכבת הגנה חשובה נוספת.

ביקורת תקופתית אצל רופא השיניים

גם אם הקפדתם על כל הכללים שפורטו מעלה, אין תחליף לבדיקה של עין מקצועית. ביקורת תקופתית אצל רופא השיניים רצוי פעם בחצי שנה יכולה לתת לכם תמונה ברורה של מצבכם. צילום מהיר יכול לחשוף חור בשן כשהוא עוד קטן וקל לטיפול. זו גם הזדמנות נהדרת לעבור אצל שיננית כדי שתסיר את שכבת האבנית שהצטברה על השיניים.

כיצד לזהות חור בשן?

גם במקרה והקפדתם על כל הכללים למניעת עששת, היא עלולה להתפתח למרות הכל. התופעה נובעת ממגוון סיבות כגון נטייה גנטית. בכל אופן, אלה הם התסמינים המאפיינים את העששת:

  • כאבים – יכולים להופיע בקשת רחבה של עוצמות, מכאב קל ועד כאב עז.
  • כתם על משטח השן – בולט מאוד בשיניים קדמיות.
  • זיהום בחניכיים – אודם, נפיחות, נוכחות של מוגלה.
  • רגישות לחום או לקור בעת אכילה או שתייה.
  • במקרים מסוימים, חור בשן גדול מספיק כדי להבחין בו בעין.

חור בשן

אם זיהיתם את אחד או יותר מהתסמינים הללו, אנו ממליצים לפנות בהקדם לרופא השיניים שלכם ולטפל בחור במהירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *