השתלת עצם לאחר עקירה

השתלת עצם וכל מה שרצית לדעת עליה

מהי השתלת עצם לאחר עקירה? מה תופעות הלוואי ומשך ההחלמה? ומהן האלטרנטיבות היעילות אשר מייתרות את ההליך הכירורגי המייגע הזה? כל התשובות – במאמר הבא

השתלת עצם לאחר עקירה

השתלת עצם: מה זה בכלל?

מצב של חוסר עצם בלסת עלול להיגרם כתוצאה מזיהומים שגרמו לספיגת העצם, מחלות חניכיים שונות, אובדן השיניים עקב שימוש ממושך בתותבות או קרבה של רכס העצם לסינוס המקסילארי.

בהשתלת שיניים בשלבים מהדור הישן, לא ניתן להחדיר שתלים דנטליים למטופלים ומטופלות הסובלים מחוסר עצם בלסת. לכן, הפתרון היעיל עבור התקלה הזאת הוא הליך השתלת עצם – שיקום התשתית לאחר העקירה של השיניים, בטרם ביצוע עוד פעולה כירורגית. השתלת העצם אמנם גורמת להתארכות של הליך השתלת השיניים, אך נחשבת להכרחית עבור הצלחת הפרוצדורה.

שיטות להשתלת עצם ומהלך הניתוח
קיימות מספר שיטות להשתלת עצם בלסת, כאשר כל אחת מהן מבוססת על סוג העצם המיועדת להשתלה. ניתן לסווג את המקורות להשתלת עצם לשלושה:

  1. מקור מתוך חלל הפה (כמו החלק האחורי של הלסת אשר לא נספג)
  2. מקור מאיזור בגוף המטופל או המטופלת
  3. מקור בעצם אשר מופקת ממקור חי חיצוני

האופציה השלישית נחשבת לאחת הפופולאריות ביותר בקרב רופאי השיניים המבצעים את ההליך. השתלת העצם מבוצעת במרפאה או בחדר ניתוח בתנאי סטריליזציה גבוהים, כדי להקטין סיכונים לזיהומים אפשריים. הניתוח עצמו אורך בין 45 דקות לשעה וחצי ומתבצע בהרדמה מקומית או בטשטוש.

השתלת עצם – החלמה ותופעות לוואי של ההליך

ההליך הכירורגי של השתלת עצם נחשב ליחסית מורכב ולמרות שההתאוששות ממנו אינה אורכת זמן רב, נדרשת תקופת החלמה כדי שהעצם תעבור התבגרות ביולוגית ותבנה את עצמה למימדים החדשים המתאימים (בדרך כלל בין חמישה לתשעה חודשים בממוצע). בגישה הישנה של השתלות השיניים, ההמתנה היא כדי שהגוף יתאושש מהטראומה בטרם ביצוע השתלת השיניים עצמה.

תופעות הלוואי של השתלת עצם כוללות נפיחות באיזור הניתוח, כאבים לאחר הניתוח ולעיתים גם שינוי בצבע העור, עקב שטף דם מקומי שעלול להופיע וחולף תוך כשבוע לערך. החלמה אידיאלית עלולה להיפגע כאשר המטופל או המטופלת מעשנים תוך כדי תקופת ההתאוששות.

במקום השתלת עצם: האלטרנטיבות היעילות

מטופלים ומטופלות רבים כבר מכירים את ההליכים המתקדמים של ימינו, אשר מייתרים את הצורך בהשתלת עצם שלאחר עקירה. הפתרונות הרפואיים של הדור החדש מקצרים את משך ההליך ומתבצעים ביום אחד בלבד, ללא צורך בהליכים כירורגיים נוספים בין לבין ובהמתנה של חודשים רבים. הנה כמה דוגמאות:

השתלת שיניים זיגומטית: שתלים זיגומטיים הם שתלים דנטליים ארוכים המאפשרים התברגות לעצם הזיגומה (הלחי), ועוקפים למעשה את הצורך בהתברגות לעצם הלסת. מדובר בשתלים יציבים וחזקים לא פחות משתלים רגילים. (למידע נוסף על השתלות זיגומטיות: לחצו כאן >>)

השתלת שיניים בזאלית: שתלים בזאליים הם שתלי דיסק קצרים שאינם מוברגים אל עצמות הלסת, אלא מתחברים כחבקים מצידי החניכיים. השתלים הללו מעולים לשימוש עבור מטופלים ומטופלות הסובלים מחוסר עצם בלסת התחתונה בלבד. (למידע נוסף על השתלות שיניים בזאליות: לחצו כאן >>)

השתלה בטכניקת socket shield: טכניקה חדשה יחסית בתחום השתלות השיניים, שבה ההשתלה מבוצעת ללא עקירה מלאה של שיניים. הרעיון הוא להשאיר חלקים משורשי השן כדי למנוע נסיגה של עצמות הלסת. (למידע נוסף על השתלות שיניים בטכניקת Socket Shield: לחצו כאן >>)

האלטרנטיבות הללו מבטלות את הצורך בהליכים ארוכים, כואבים ומייגעים עד להשתלה המיועדת, כך שכבר בסיום הטיפול ניתן לחזור לתפקוד מלא ונורמלי, במינימום כאבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *