עצם הלסת וחשיבותה להשתלות שיניים

עצם הלסת – הבסיס לטיפולי השתלות שיניים

עצמות הלסת הן הבסיס שעליו "יושבת" מערכת השיניים הטבעית שלנו. משום כך, יש להן חשיבות בעמידותן של השיניים. אך מעטים יודעים שההשפעה היא גם לכיוון השני, שכן לנשירת השיניים הטבעיות יש השפעה קריטית על גורלה של עצם הלסת שאליהן הן היו מחוברות, השפעה שחשובה גם לסוג השתלת השיניים שיעבור המטופל.

עצם הלסת

עצם הלסת

מבנה עצמות הלסת

עצם הלסת שלנו בנויה משני חלקים – עצם הלסת העליונה שמהווה את החלק התחתון הקדמי של הגולגולת ועצם הלסת התחתונה שאינה מהווה חלק מהגולגולת אלא מחוברת אליה דרך מפרק הקרוי "מפרק לסתי-רקתי". מפרק המאפשר את התנועה מעלה ומטה של הלסת התחתונה. תנועה שמהווה את הבסיס ליכולות שלנו ללעוס ולדבר ומכאן חשיבותו הרבה.

שורשי השיניים מחוברים אל עצם הלסת כשסביב החיבור מגינה עליהן שכבת החניכיים. זו הסיבה שבעיות רבות הקשורות לאיבוד של השינים הטבעיות מתחילות דווקא מדלקת חניכיים שיוצרת פגיעה באותו חיבור שבין שורשי השן לעצם הלסת.

השפעת אובדן השיניים על עצם הלסת

לא רק לעצמות הלסת יש השפעה על מצב השיניים, אלא גם לשיניים יש השפעה רבה על עצמות הלסת. כאשר נושרות השיניים הטבעיות יש לכך השפעה הרסנית על עצם הלסת שהחזיקה אותן – באזורים שבהם חסרות שיניים מתחילה ספיגה מוגברת של מרכיבי עצם הלסת אל הגוף. זהו תהליך שאינו מורגש, אך במידה והוא לא מטופל עצם הלסת יכולה לאבד ס"מ אחרי ס"מ מהעובי שלה.

התוצאה היא פגיעה באסתטיקה של הפנים, כשהלחיים הופכות להיות שקועות יותר, ובמקביל נוצר קושי גדול לבצע השתלת שיניים בגלל המחסור בעובי העצם.

השפעת עצמות הלסת על טיפולי השתלות שיניים

לאורך שנים רבות היתה תלות מוחלטת של השתלת השיניים בעצם הלסת וכל השתלת שיניים היוותה ניתוח לסת מלא. רופאי השיניים היו משתילים את השתלים הדנטליים ישירות במקומות שבהם היו ממוקמות בעבר השיניים הטבעיות. לכן, במצבים שבהם היה מחסור חמור בעצם הלסת נוצרה בעיה עבור רופאי השיניים, לא היה להם מקום לעיגון השתלים הדנטליים והם נאחצו לסרב לטפל באנשים מסויימים שאצלם חוסר העצם בלסת היה קיצוני.

התפישה החדשה שעליה מבוססת שיטת השתלת השיניים ביום אחד, תפישת ההעמסה המיידית, יצרה תפנית חיובית במצבם של אותן המטופלים. התפישה החדשה איפשרה לראשונה לבצע השתלות שיניים מלאות על בסיס אזורים בלסת שבהם יש עובי גבוה לעצמות הלסת, גם אם במקור לא היו מחוברות לאזורים אלו שיניים טבעיות.

פיתוחם של שתלים דנטליים חדשים כמו שתלים זיגומטיים, שתלים בזאליים ושתלים קצרים היוותה בסיס למספר טכניקות ייעודיות שמאפשרות כיום לבצע השתלת שיניים מלאה ביום אחד גם במצבי קיצון של חוסר עצם בלסת.

אך עדיין, מאחר ואין תחליף לעצמות בגופנו חשוב לשמור על עצמות הלסת, לטפל בדחיפות ובאופן יסודי בדלקות חניכיים, להקפיד על ביקורים קבועים אצל השיננית ולהיות במעקב אחרי מצב עצמות הלסת בפה.

להשתלות שיניים בשיטה המתקדמת בישראל >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *