פחם פעיל והקשר להלבנת שיניים

נראה כי פחם פעיל הוא הצעקה האחרונה בתחום טיפוח השיניים. העניין הגדול הוא בעיקרו סביב משחת שיניים עם פחם.  נטען לגבי המשחה כי היא מסוגלת להלבין שיניים. הרשתות החברתיות כמובן מובילות את הטרנד עם בלוגריות טיפוח. הן הגדילו לעשות ומלמדות את העוקבים שלהם להכין משחה כזו להלבנת שיניים בעצמן… ובכן, אנחנו לא ממליצים לנסות את זה בבית.

אבל האם פחם פעיל עושה טוב לשיניים? אנחנו כאן כדי לחקור אם זה באמת או בטוח לשיניים שלכם. 

מהו פחם פעיל?

אז נתחיל בכך שפחם פעיל הוא באמת חומר המשמש את הרפואה באופן מסורתי. פחם פעיל הוא צורה של פחמן שעובד באופן ייחודי כך שנוצרה לו צורה של נקבוביות רבות ושטח פנים רב. בצורה זו הוא משמש כבר זמן רב כסופח רעלים לצרכים רפואיים, ולפי האמונה העממית כחומר טבעי למניעת גזים, הפחתת כולסטרול ואפילו ביטול הנגאובר.

בכל הנוגע להלבנת שיניים הטענה הנפוצה ביותר היא שזה יכול לעזור לספיגת רובד ולנקות כתמים מקפה, יין ומשקאות אחרים שלעיתים קרובות פוגעים במראה הלבן של השיניים. אולם, טענה זו אינה נתמכת בשום מחקר מדעי קפדני.

משחת שיניים שחורה עם פחם

מה המחקר אומר?

כפי שזה נראה היום סקירת ספרות משנת 2017 של איגוד השיניים האמריקאי הגיעה למסקנה כי "אין מספיק נתונים קליניים ומעבדתיים כדי לבסס את טענות הבטיחות והיעילות של פחם וטיפול שיניים שמבוסס על כך". במילים אחרות כדאי להיזהר כיוון שהטענות לגבי יעילות ובטיחות משחות שיניים כאלו עשויות להיות לא מדויקות.

יתרה מכך, יש סיבה לחשוד שהאופי השוחק של פחם פעיל עלול לגרום ליותר נזק מתועלת. בשימוש קבוע אבקה עדינה זו עשויה למעשה לגרום לשחיקה של האמייל של השיניים. אם האמייל נשחק יותר מדי קיימת סכנת חשיפת השכבה הבסיסית של השיניים שהיא רכה ועדינה יותר מהאמייל שמעל. 

האם זה בטוח לשיניים?

אם מתעלמים מהטבע השוחק של הפחם הפעיל זה לא רע לשיניים אך לא בטוח שזה יספק הלבנה אמיתית.

הסיבה היא שיש הבדל בין הסרת כתמים מהשיניים לבין הלבנתן. הראשון כרוך כפי שהשם מרמז בסילוק כתמים מכוערים על האמייל והוא נעשה בדרך כלל בפיקוח של רופאי שיניים ובאמצעות הכלים המיוחדים שלהם. הלבנה לעומת זאת, היא תהליך שמשנה למעשה את הצבע הבסיסי של השיניים שלך. לכן, גם אם תסירו כתמים משטח השיניים עדיין יכולות להיראות צהובות. כידוע פחם הוא שחור וכך גם משחות השיניים המכילות אותו. מכאן שבדרך כלל השימוש במשחות אלה ייצור כתמים שחורים בכיור ובסביבתו.

משחת שיניים שחורה בצבע פחם

לסיכום:


לאחר ניסיון ייתכן שמשחות פחם מספקות תחושת ניקיון של הפה לאחר צחצוח, לעומת משחות אחרות. אולם, אין מספיק עדויות שזה אכן בטוח מספיק לשיניים שלכם בשימוש ארוך טווח. זוהי הסיבה שעדיף לא להשתמש לאורך זמן רק בתכשירים הללו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *