שן מתוקה: מרבים בשתיית משקאות קלים? ייתכן שתזדקקו להשתלת שיניים

איך שומרים על בריאות השיניים? איך נמנעים מהגעה למצב של שיניים שחוקות? אם נשאל אתכם את השאלה הזו, כנראה שתענו לנו כך: מצחצחים פעמיים ביום, משתמשים בחוט דנטלי ופוקדים את מיטת השיננית פעם בחצי שנה. שלא תטעו, אתם לגמרי צודקים. אבל יש כמה משתנים נוספים שחשוב לשים עליהם דגש כדי להנות מוולנס שיניים אמיתי, שיעניק לכם איכות חיים ושנים ארוכות ושקטות מהתעסקויות שיניים מיותרות.

הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות השיניים היא להקפיד על פעולות מונעות שחיקה באופן שגרתי ויומיומי. נזכיר לכם שמה שנכנס לקיבה שלנו עובר קודם כל דרך חלל הפה, ולכן יש למזון ולשתיה אותם אנו צורכים אפקט אדיר על בריאות השיניים שלנו. משקאות אנרגיה וספורט, משקאות ממותקים ומוגזים- כל אלו ועוד יכולים לשחוק את השיניים היקרות שלנו עד לנקודת אל חזור. אבל לפני שאנחנו צוללים לתוך בריכת המשקאות וההשלכות- מהן שיניים שחוקות?

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על שיניים שחוקות?

כדי להבין מהן שיניים שחוקות, נתחיל במבנה שלהן: השיניים שלנו עטופות בשתי שכבות. שכבת ההגנה החיצונית יותר נקראת אמייל השן, שמגנה על השכבה הפנימית לה הנקראת דנטין; שכבה בעלת רקמה חיה המגיבה לגירויים. כאשר שכבות אלו נפגעות, החלק הפנימי של השן, מוך השן, המכיל תאי עצב וכלי דם נותר חשוף וערום מהגנה. כאשר הוא נחשף לגורמים חיצוניים מתחילה רגישות בשיניים, שמתגברת לכדי כאב של ממש. לשחיקת שיניים סיבות רבות. הן כוללות התנהגות אורח חיים (אפילו לחוזק הצחצוח שלכם יש השפעה על שחיקת השן!) גנטיקה ותזונה.
עם כל הצער שבדבר, נדגיש כי שחיקת השיניים היא נקודת אל-חזור. ברגע שהשכבות החיצוניות של השיניים נפגעות, אין שום טיפול קסמים שיגרום להן להתחדש. ייתכן שתזדקקו לסתימות, כתרים, ואף הסרת שיניים והשתלת חדשות במקרים קיצוניים.

לאחר שהבנו מהן שיניים שחוקות- אילו משקאות הם "ביג נו נו" עבור השיניים שלנו? תתכוננו להיות מופתעים…

שיניים שחוקות

שן מתוקה: לא רק בני האדם אוהבים סוכר

זוכרים את קריוס ובקטוס המיתולוגיים מספרי הילדים? נראה שבכל הקשור לבריאות השיניים שכחנו את צמד החיידקים מאחור, אבל הם בהחלט לא שכחו אתכם. לא רק בני האדם אוהדים נלהבים של סוכר, אלא גם שאר החיידקים שבחלל הפה שלכם. הסוכר הוא המזון האהוב על החיידקים הנמצאים אצלנו בחלל הפה באופן טבעי, והם משתמשים בו כדי להפריש חומצה שתוקפת ומזיקה לאמייל השן. הפגיעה באמייל השן משמעה מדרון חלקלק לשחיקת השיניים, חורים וריקבון, ואף לצורך בהשתלה. לא נשמע פאן במיוחד, נכון?

להחמיץ את המשקאות החמוצים מבחינת שיניים שחוקות

לא רק משקאות ממותקים יכולים לגרום נזק בלתי הפיך לשיניים שלכם, אלא גם משקאות חמוצים. כן, גם הטבעיים שבהם כמו כמו לימונדה, מיץ תפוזים ושאר הדרים. חשיפה תכופה למזונות חומציים עלולה לשחוק את האמייל, ומכאן הדרך לרגישות בשיניים ולשחיקתן סלולה.

סודה: לא תמימה כמו שחשבתם וגורמת לשיניים שחוקות

העולם מתחלק לשניים- אנשים שאוהבים סודה, ואנשים שלא יכולים לסבול את הבועות. נספר לכם שגם השיניים שלכם לא אוהדות סודה, גם לא את הטבעית ביותר. למרות שאין בה סוכר או טעם, הסודה חומצית מאוד בשל הבועות שלה, הנוצרות בתהליך של החדרת פחמן דו חמצני לתוך הנוזל. במגעו עם המים נוצרת תגובה כימית חומצתית ששוחקת את השיניים. בפעם הבאה שתרצו לפלפל את המים שלכם כדי להגיע לצריכה הנדרשת, נסו להוסיף להם נענע או מלפפון. אומנם דיברנו על סודה ללא תוספות, אבל על אחת כמה וכמה משקאות מוגזים מתוקים או חמוצים. המשקאות התוססים מעלים את רמת החומציות של כל משקה, ללא קשר לטעמו.

אז מה הפתרון?

החיים הם לא שחור או לבן. המטרה שלנו היא לא להבהיל אתכם, ולא יבוא שוטר אם תשתו את המשקה הקל האהוב עליכם. הסוד הוא במודעות ובמידתיות, ולכן בראש ובראשונה נציע לכם להיות בקשב רב יותר כלפי המשקאות אותם אתם צורכים ולזכור שיש לכך קשר ישיר לבריאות השיניים שלכם.

  • הגבילו את צריכת המשקאות הממותקים, המוגזים והחומציים. הימנעו מלגרגר את המשקה בחלל הפה ומהרו לבלוע אותו, על מנת למזער נזקים.
  • אם אתם שותים את המשקאות הללו, השתמשו בקש שיחסום באופן חלקי את גישת המשקה לשיניים.
  • לאחר שתיית משקאות חומציים או מוגזים שטפו את הפה במים, או לחילופין שתו משקה חלבי. מוצרי חלב ומזונות אחרים העשירים בסידן יסייעו לנטרול החומצה שבמשקה.
  • לאחר שתיית משקה חומצי, המתינו שעה לפני צחצוח השיניים. זאת כדי לתת לרוק שלכם הזדמנות לשטוף חומצות באופן טבעי ולהקשיח את האמייל. הוא יודע את העבודה.
  • צרו קשר עם רופא השיניים שלכם. בין אם מדובר בטיפול מונע או תיקון שיניים שחוקות, הוא הכתובת.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *