תזוזת שיניים – האם צריך להילחץ?

תזוזת שיניים – למה שהשיניים יזוזו?

תזוזת שיניים מוגדרת כתנועה של שן אחת או יותר בתוך רקמת החניכיים. אבל מתי נגרמת תזוזת שיניים והאם אנחנו צריכים לנקוט משנה זהירות כאשר השיניים מתנדנדות?

תזוזת שיני חלב

אצל ילדים בגילאי 5-13 מתחילה התחלופה של שיני החלב בשיניים הבוגרות. שיני החלב שנועדו לשרת את הילדים עד להבשלתן של השיניים הבוגרות, מסיימות את תפקידן לקראת גיל 6 כאשר מתחילות לבקוע בחלקה האחורי של הלסת השיניים הטוחנות. מיד אחריהן מתחילות בהדרגה השיניים הבשלות לבקוע ולדחוף תוך כדי תהליך בקיעתן את שיני החלב החוצה כדי שיפנו להן את המקום בלסת.

תהליך זה מלווה בתחילתו בתזוזתן של השיניים החלביות, שיכולה להימשך בין מספר ימים למספר חודשים ובסופו נושרת השן החלבית והיא מוחלפת לאחר מכן בשן בוגרת קבועה.

תנודת השיניים בתהליך זה היא טבעית ורצויה ורק חשוב לשים לב ולבדוק את המצב אם התנודה שלהן מתחילה בגיל מוקדם כמו שלוש או ארבע.

תזוזת שיני חלב אצל ילדים

תזוזת שיני אצל ילדים

תזוזה של שיניים כתוצאה ממכה

למרות שרוב האנשים חושבים שתפקידן העיקרי של השפתיים הוא לנשק, לאמיתו של דבר תפקידן הוא לשמור על השיניים מפני מכות וחבלות. אך יש פעמים שגם שפתיים בשרניות מאוד לא יצליחו להגן על השיניים.

לא מעט אנשים שנפגעו בתאונה או שקיבלו מכה חזקה לאזור הלסת עלולים לסבול מתזוזה של השיניים או אפילו מנפילה של שן כמו שרואים הרבה פעמים אצל מתאגרפים או שחקני הוקי קרח.

במקרים שבהם יש פגיעה בלסת הגורמת לתזוזה של השיניים חשוב לבקש מרופא השיניים הפניה לרופא התמתחה בשיקום הפה כדי שייבחן את המצב שיציע פתרונות אפשריים.

אני אראה לך מה זאת תזוזת שיניים!

אני אראה לך מה זאת תזוזת שיניים!

תזוזת שיניים כתוצאה מדלקת חניכיים

המקרים השכיחים ביותר של תזוזת שיניים בקרב קהל מבוגר נגרמים בעקבות דלקת חניכיים. דלקת חניכיים יכולה להתחיל כדלקת קלה כתוצאה מהצטברות אבן שן או מרגישות באזור החניכיים שאינה מטופלת. במקרים שבהם הדלקת מחריפה היא חודרת עמוק יותר לאזור החיבור בין החניכיים לשן ומגיעה בשלבים מתקדמים יותר גם לאזור החיבור של שורש השן אל עצמות הלסת.

מחלת חניכיים אגרסיבית כזו הפוגעת בחיבור של שורשי השן אל עצם הלסת מחלישה למעשה את היכולת של הלסת "לאחוז" את השן בחוזקה ומביאה לתזוזה של השן.

במקרים כאלו חובה לגשת בדחיפות לרופא שיניים שהוא פריודונט מומחה, שתפקידו הוא לבצע טיפול מקיף שינקה את עומק רקמת החניכיים מהזיהום החיידקי ויבצע חיזוק של השן אל העצם במידת הצורך.
חשוב להבין כי הזנחה במצבים כאלו עלולה להפוך תזוזת שינים לנשירת שיניים ואז לא יהיה מנוס מביצוע השתלת שיניים על מנת להחזיר את תפקודה התקין של הלסת.

עדיף להשתמש בו בשיניים אבל גם גשר האף זה נחמד...

עדיף להשתמש בו בשיניים אבל גם גשר האף זה נחמד…

אז איך נמנעים מתזוזת שיניים?

בדרך כלל שימוש יומיומי בחוט דנטלי, צחצוח במברשת שיניים רכה וביקור חצי שנתי אצל השיננית צריך להספיק כדי למנוע דלקות חניכיים ולהקטין משמעותית את הסיכוי של השיניים שלכם לצאת במחולות.

תגובה 1 בנושא “תזוזת שיניים – האם צריך להילחץ?

  1. פינגבאק: הקצאת שורשים - הסיכוי האחרון שלך להציל את השיניים לפני שינשרו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *