חרדה דנטלית – 4 דרכי התמודדות

חרדה דנטלית – אמאלה' רק לא רופא שיניים!!!

חרדה דנטלית היא היום תופעה מוכרת שזוכה לתשומת לב מיוחדת במרפאות השיניים. אמנם ביקור אצל רופא שיניים לא מעורר אסוציאציות של כיף ושמחה אצל אף אחד, אבל עבור חלק מהאנשים הוא יכול לגרום לחרדה של ממש. איך מתמודדים? מה ניתן לעשות? ומה יש לרפואה המשלימה להציע? בימינו קיים מגוון מפתיע של שיטות, אנחנו כאן כדי לספר לכם עליהן

חרדה דנטלית

כולם מכירים את הרגע הזה. לקחת ביס תמים מתפוח, שוקולד או עוגייה ופתאום תחושה עזה של כאב מתקיפה אותך מאחת השיניים ומבשרת שכן, לצערך, הגיע הזמן לביקור אצל רופא השיניים. אם בשלב הזה פלאשבקים של מקדחות ומכשירים מזמזמים מציף אותך, זו כנראה חרדה דנטלית.

חרדה דנטלית, או בשמה הלועזי-דנטופוביה, היא תופעה נפוצה ויכולה להגיע ברמות שונות. במקרי קיצון, הסובלים ממנה נכנסים למעגל קסמים הרסני. הם נמנעים מלהגיע לטיפולי שיניים שוטפים, מה שמדרדר את מצב השיניים שלהם ומוביל לטיפולים מורכבים ומסובכים יותר כמו עקירות ואפילו השתלות שיניים.

חרדה דנטלית – אבל למה לפחד?

הסיבות לחרדה דנטלית יכולות להיות רבות ומגוונות, אך רובן ככולן קשורות ברמה כזו או אחרת לחוויות עבר שליליות, הקושרות את הטיפול הדנטלי לכאב, פיזי או רגשי.
המקור לחרדה יכול לנבוע מטיפול שיניים לא מוצלח שעבר המטופל בילדותו, או מתגובות שליליות שהמטופל ספג לאורך שנים מהסובבים אותו על הרעיון הכללי של טיפול שיניים. הפחד יכול להיות קשור גם למכשירים או לזריקות ההרדמה, או לתחושת חוסר האונים מהישיבה ללא תזוזה ובלי שליטה במתרחש, שיכולה לעורר בחלק מהאנשים תגובות של חרדה ופחד.

4 שיטות, ניצחון אחד

ההתמודדות עם חרדה דנטלית צריכה להתחיל כבר בפגישה הראשונה עם הרופא. כדאי לבחור רופא רגיש ומתחשב, שיקבל בהבנה את מצבכם וידע לספק לכם אפשרויות לפתרון. לעתים רופא שיניים אמין, שמעניק לכם יחס חם וקשוב ומלווה בצוות שאתם מרגישים בנוח איתו, הוא כל מה שתצטרכו בסופו של דבר כדי להתמודד עם טיפול השיניים ולעבור אותו בשלום.

גז צחוק:

כשחושבים על גז צחוק לרוב מקשרים אותו לטיפול בילדים, אבל למעשה הוא מומלץ מאוד גם למבוגרים בעלי חרדה דנטלית. מדובר בעצם בשילוב של חמצן ותחמוצת החנקן, המוזרם למטופל באמצעות מסכה או צינור המולבשים עליו. הגז בטוח לשימוש, אין לו תופעות לוואי (מלבד תחושת בחילה קלה, לחלק מהמטופלים) והוא משפיע במהירות . הוא מעניק למטופל תחושה של רגיעה ונינוחות ועוזר לטשטוש של הכאב, אך שומר עליו בהכרה מלאה ועם שליטה מלאה בגוף. יש לשים לב שהטיפול אינו מומלץ לנשים בהריון או לאנשים הסובלים ממחלות ריאה.

סדציה:

סדציה היא הרדמה חלקית המבוצעת באמצעות החדרת תרופות הרגעה דרך הוריד. ניתן להגיע בשיטה זו לטשטוש ברמות שונות. הסדציה יעילה מאוד, מרגיעה ומעלימה תחושות של כאב. המטופל לרוב יחוש עייפות עמוקה, אך מצד שני, יוכל לתקשר עם הצוות ולשתף פעולה תוך כדי הטיפול, כיוון שלא מדובר בהרדמה כללית. לפני השימוש בסדציה, יש צורך בביצוע תחקיר על בריאות המטופל ועל הסיכונים הרפואיים שעלולים להיות כרוכים בתהליך. השיטה דורשת מיומנות הרדמה גבוהה ונעשית רק ע"י רופא בעל רישיון לשימוש בשיטה זו. לאורך כל הטיפול המטופל מחובר למוניטור העוקב אחרי רמות החמצן וקצב הלב שלו.

הרדמה מלאה:

במקרים בהם החרדה הדנטלית קשה, האפשרות של טיפול בהרדמה מלאה בהחלט יכולה לבוא בחשבון. הרדמה מלאה נעשית באמצעות עירוי לווריד ומשפיעה באופן מיידי, כך שהמטופל לא מרגיש כלל את הטיפול או את הכאב ולא צריך להתמודד עם התרחיש שמעורר בו פחד. בחלק מטיפולי השיניים, כמו למשל בהשתלות שיניים, יש רופאים המציעים לבצע את כל ההליך ביום אחד, כך שנחסכת מהמטופל גם חווית התהליך המתמשך.
מצד שני, בטיפולי שיניים אסתטיים, הרדמה מלאה יכולה להקשות על הרופא להגיע לתוצאות אופטימליות כיוון שהמטופל רדום ואינו מסוגל לשתף פעולה עם הטיפול, לפתוח ולסגור את פיו או להניע את עצם הלסת. הרופא לא יכול לראות תוך כדי הטיפול את ההשפעה של פעולותיו וכדי לבחון את התוצאה יש צורך לחכות שהמטופל יתעורר.

רפלקסולוגיה:

הרפואה המשלימה מציעה אפשרות טבעית ונעימה להפגת המתח והחרדה, ללא חומרי הרדמה וללא תופעות לוואי. חלק ממרפאות השיניים מציעות טיפול רפלקסולוגי מרגיע לפני טיפולים מורכבים, כגון השתלות שיניים. הרפלקסולוגיה מבוססת על לחיצות בנקודות שונות בכף הרגל, העוזרות לזרימת הדם, מרגיעות את השרירים ואת המטופל. השיטה יכולה להיות יעילה מאוד, לאנשים בעלי חרדה מתונה, שאינם רוצים להיעזר בחומרי הרדמה כדי להתמודד עם טיפול השיניים.

כפי שבטח שמתם לב, אם אתם סובלים מחרדה דנטלית- יש בהחלט מה לעשות. לכל שיטה יתרונות וחסרונות, ומידת ההתאמה שלה אליכם תלויה במצבכם הרפואי, סוג הטיפול שאתם עתידים לעבור,  והאופי שלכם. זכרו שככל שתדחו טיפולים בעקבות רגשות של חרדה, מצבכם עלול להחמיר ולהסתבך אף יותר. הקדימו לטפל בבעיות שיניים ואל תיכנעו לפחד!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *