תהליך השתלת שיניים – אילו בדיקות דרושות לפני השתלות שיניים?

תהליך השתלת שיניים הפך להיות תהליך שכיח יותר ויותר אבל רגע לפני הריצה אל רופא השיניים כדי לבצע את תהליך השתלת השיניים כדאי שנדע אילו בדיקות חשוב לעבור, באיזה שלב ולמה.

תהליך השתלת שיניים

השתלות שיניים דורשות בדיקות לפני הטיפול על מנת להבטיח השתלת שיניים מוצלחת.

תהליך השתלת שיניים והצורך בבדיקות מקדימות

כל מטופל שמגיע לבצע תהליך השתלת שיניים מהווה "מקרה דנטלי" שונה – הבעיה של כל מטופל שונה, צורת ומבנה הלסת, מצב החניכיים, מצב עצם הלסת שאמורה להחזיק את השתלים הדנטליים ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל משתנים מאדם לאדם.

אם מוסיפים לזה את העובדה שמדובר בתהליך כירורגי הדורש מיומנות גבוהה אז ברור שאסור לבצע השתלות שיניים ללא תכנון מוקדם והבנה מעמיקה של מצב המטופל.

כדי לבצע את אותו תכנון של השתלות שיניים, רופא השיניים מבצע בדיקות מקדימות שיאפשרו לו לקבל תמונה מפורטת ואמינה ככל הניתן של מצב השיניים. הבדיקות האלו מחולקות לשני סוגי בדיקה עיקריים: בדיקה קלינית ובדיקת הדמיה שמשלימות אחת השנייה.

תהליך השתלת שיניים וסוגי הבדיקה הקיימים

הבדיקה הקלינית – רופא השיניים חייב לבצע בדיקה פיזית של הפה, לבחון את מצב החניכיים מבחינת דלקות ודימומים ולאבחן את השיניים. מטרתה של בדיקה זו היא להבין האם יש בכלל צורך בביצוע השתלת שיניים או שניתן להציל את השיניים בדרכים אחרות וכך להימנע בתהליך כירורגי.

בדיקת ההדמיה – הבדיקה הקלינית מגלה לנו את כל מה שקיים על פני השטח, אך ישנם הרבה דברים שנסתרים מעיני הרופא גם אם הוא מנוסה ומקצועי. לכן מבצעים צילומים של הלסת שמאפשרים לכל רופא שיניים להבין מה קורה באזורים הפנימיים של החניכיים. יש מספר רב של אפשרויות לבדיקת הדמיה וככל שהבדיקה היא איכותית יותר היא תעניק לרופא השיניים המטפל תמונה רחבה ומפורטת יותר על מצב השיניים ותאפשר לו לזהות בעיות ואתגרים לפני שהתחיל בביצוע השתלת שיניים ולא במהלכה. תחום ההדמיה עצמו מתחלק כיום לשלוש:

  • הדמיה חד מימדית – ההדמיה הבסיסית לפני ביצוע השתלות שיניים היא צילום הרנטגן. צילום הרנטגן מאפשר לרופא לראות מנקודת מבט קדמית את מצב השיניים ושורשי השיניים  מול עצם הלסת.
  • הדמיה דו מימדית – הצילום הפנורמי מעניק לרופא השיניים פריסה רחבה יותר של מצב השיניים הקדמיות והאחוריות והלסת. צילום פנורמי מאפשר לרופא השיניים לבחון את כל אזור הלסת בצורה אחידה ולא לקבל מיקוד טוב יותר על אזור ספציפי על חשבון אזורים אחרים.
  • הדמיה תלת מימדית – צילום CT זו ההדמיה הטובה ביותר שעומדת לרשות רופאי השיניים היום לפני ביצוע השתלת שיניים. הדמיה תלת מימדית מאפשרת לרופא לבחון את המצב בעומק כל שן, להבין את הזווית של שורשי השיניים ביחס לעצם הלסת  וכך לאבחן בעיות שההדמיות הפשוטות יותר לא יאפשרו לו לזהות.

ככל שההדמיה מתקדמת יותר יחד עם בדיקה קלינית יסודית יאפשר לרופא השיניים לבנות תוכנית מפורטת ומדוייקת יותר, להתאים את השתלים הדנטליים הנכונים, לתכנן את זוויות העבודה ולהתגבר על בעיות שעלולות לצוץ.

איכות הבדיקות תשתקף בסופו של דבר בתוצאות של כל השתלת שיניים. השתלות שיניים שקדמו להן בדיקות יסודיות יוצאות לרוב אסתטיות יותר וחוסכות סיבוכים ודלקות בשלב ההחלמה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *