השתלות שיניים – סקירה היסטורית

השתלות שיניים לאורך ההיסטוריה האנושית

השתלת שיניים הינה כיום טיפול כירורגי נפוץ, שמתהדר באחוזי הצלחה גבוהים. רבות הן המרפאות המתמחות בהשתלת שיניים ורבים הם המטופלים הפונים לטיפול כירורגי זה בדרך לשיקום הפה. כיום זהו כאמור תהליך נפוץ ובטוח, אך נדרשו מאות אם לא אלפי שנות התנסות ולמידה כדי להגיע לרמת השתלות השיניים אשר מוכרת לנו כיום.

השתלות שיניים סקירה היסטורית

השתלות שיניים סקירה היסטורית

תולדות השתלות שיניים מרחיקות עד לימי המאיה, והממצאים הראשונים המעידים על ניסיון להשתלת שיניים הם ממצאים של גולגולות משנת 600 לספירה שבלסתותיהן מושתלים תחליפי שן מחומרים שונים כמו אבני ברקן או שברי צדפים. למרות התקופה הקדומה והאמצעים הטכנולוגיים שהתאפשרו בה, חלק משתלים אלו ממש התמזגו כהלכה לעצמות הלסת.

כמו תגליות מדעיות רבות אחרות, גם גילוי יעילותו של החומר אשר משמש כיום להשתלות שיניים היה מקרי. בשנת 1952, גילה אורתופד כירורגי שאין באפשרותו להפריד בורג טיטניום מעצם שאליה היה מחובר לצורך ניסוי מסוים.

כך התגלתה יעילותו המוכחת של הטיטניום בהתמזגות אל העצמות מה שאיפשר את תחילת שימושו בשתלים דנטליים והביא להתקדמות והצלחה יתרה בתחום זה.

בתחילה שימשו שתלים דנטליים את אלו שאיבדו את כל מערכת השיניים שלהם, והיה להם קושי בשימוש בשיניים תותבות, פעמים רבות בשל חוסר בעצם הלסת.

השתלים הדנטליים הראשונים היו כולם – ONE SIZE- שתלים זהים זה לזה שהורכבו אל עצמות הלסת. לאט לאט החלו להתפתח מגוון שתלים וכיום מקבלים המטופלים שתלים שתאמו את שיניהם הקודמות ומיוצרים במיוחד לפי מבנה הלסת שלהם.

כיום מרבית השתלים הדנטליים מתחברים לעצמות הלסת במעין בורג העשוי טיטניום, ויש גם סוגי שתלים נוספים.

החדרת השתלים אל עצם הלסת מבוצעת תוך קידוח לתוכה, והחדרת השתל אל הקדח בתנועת סיבוב. בשלב הבא עובד הגוף עצמו- העצם עוברת תהליך הנקרא אוסטיאו-אינטגרציה במהלכו נבנית העצם סביב השתל ומשפרת את אחיזתו בה.

טרם המצאת השתלים האנדוסאוסים (תוך עצמיים) דמויי השורש, רוב השתלים היו משני סוגים: שתלי להב אנדוסאוסים, כאשר פיסת המתכת שצורתה כלהב שטוח הנעוץ בעצם, ומעליו קונוס הבולט אל תוך חלל הפה ומשמש לעיגון. שתלים אחרים נקראו סובפריוסטאלים וצורתם כמסגרת שישבה חיצונית מעל העצם, והוחזקה אליה באמצעות ברגים קטנים יותר.

כיום מתהדרים טיפולי השתלות השיניים בכ-95 אחוזי הצלחה ומרבית המטופלים זוכים לשתלים במחזירים אותם לתפקוד פה ולסת רגיל, משפרים את רמת חייהם ומאפשרים להם לדבר, לאכול ולצחוק עם פה בריא ומשוקם. כל זאת תודות לאלפי שנות ניסיון אשר התקדמו כמובן ב-50 השנה האחרונות באופן יוצא דופן.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *