נסיגת חניכיים: אל תישארו מאחור

נסיגת חניכיים: אל תישארו מאחור

מה זו נסיגת חניכיים? למה היא קורית? איך מזהים אותה? והכי חשוב – באילו דרכים ניתן לטפל בה? במאמר הבא ריכזנו עבורכם את כל המידע המקצועי אודות הבעיה הדנטלית הזאת, הנפוצה יותר ממה שנדמה לכם. עכשיו נותר רק לקרוא וליישם 👇

נסיגת חניכיים

כמעט כל אחד ואחת מאיתנו סבלנו או נסבול בעתיד מדלקת חניכיים, לפחות פעם אחת בחיינו. יחד עם זאת, אצל חלק מהאנשים, התופעה הרפואית השכיחה הזאת עלולה להתפתח לנסיגת חניכיים ולהפוך להרסנית במיוחד, עד לרמת אובדן השיניים. מלחיץ? בהחלט. בדיוק בגלל זה, כדאי לטפל במצב בשלב מוקדם. להלן המדריך המלא לאבחון, זיהוי וטיפול בנסיגת חניכיים.

נסיגת חניכיים: מה זה בכלל?

נסיגת חניכיים, כשמה כן היא: מצב בו עצם השן והרקמות נסוגות אחורה ומתרחקות מהחניכיים. מדובר בתהליך הדרגתי שבו שורש השן נותר חשוף ופגיע. הגורם הפופולארי ביותר לנסיגת חניכיים הוא מחלת חניכיים דלקתית כרונית, ובמצבים חמורים שלה, השיניים מתנדנדות בפה ולא פעם – אף נושרות.

סיבות אפשריות לנסיגת חניכיים

לנסיגת חניכיים יש מרכיב גנטי מובהק, אשר לא פעם "מתעורר" עקב טריגר חיצוני.
נקח לדוגמא אדם בריא אשר שבתורשת המשפחה שלו עוברת נסיגת חניכיים. ברגע שיתחיל לעשן או לא יטפל בדלקת חניכיים קלה – יתכן מאד כי נסיגת החניכיים תתפתח באופן מהר וחמור יותר אצלו, מאשר בקרב אדם אשר חף מהמרכיב הגנטי הזה.

יחד עם זאת, קיימים גם גורמים חיצוניים העלולים לפגוע באנשים שגם אין להם נטייה גנטית לסבול מהתופעה:

  • דלקת חניכיים לא מטופלת. מחקרים מוכיחים כי למעלה מ-70% מאובדן שיניים בקרב מבוגרים ומבוגרות, נובע ממחלות חניכיים אשר פשוט לא טופלו בזמן.
  • טראומה לרקמת החניכיים (חבלה, תאונה או אפילו צחצוח שיניים אגרסיבי ביותר).
  • גירוי כרוני באמצעות חפץ חיצוני כמו קיסם, פירסינג ועוד.
  • שיניים תותבות אשר אינן מותאמות כראוי ולוחצות על רקמות השן.
  • טיפול אורתודונטי אשר יוצר לחץ על השיניים ו"מושך" אותן אחורה.

קיימים גם מחקרים הסוברים כי עישון מעלה את השכיחות לסבול מנסיגת חניכיים, וגם שינויים הורמונליים אצל נשים.
בנוסף, מעל גיל 40, עולה הסיכוי לסבול מהתופעה.

איך אדע אם יש לי נסיגת חניכיים?

התשובה היא לשים לב ולהיות בקשב לגוף, אך זו לא תמיד משימה כל כך קלה, בעיקר משום שהתסמינים המוקדמים לנסיגת חניכיים אינם מובהקים ועלולים להיות מתעתעים. מאחר שהתופעה אינה מלווה בכאבים, רבים ורבות בדרך כלל אינם שמים לב אליה, עד שהיא מתקדמת לשלבים חמורים יותר.

הנה הסימנים שיעזרו לכם לזהות נסיגת חניכיים, גם בשלב מוקדם:

  • חניכיים נפוחות, אדומות ומדממות – זה הסימן הראשון לבעיה בחניכיים.
  • שינוי צבע דרמטי בחניכיים לגוון סגלגל/כחול – יתכן שמדובר בסימן לבצקתיות, אשר דורשת בירור רפואי.
  • פצעים כרוניים בפה שאינם חולפים עם הזמן או עם טיפול.
  • רגישות מוגברת למשקאות ומזונות חמים וקרים.

כמובן שבנוסף לכל אלה, כאשר השיניים מתנדנדות או כשהשיניים התותבות כבר אינן מתאימות לפה, סימן שחל שינוי במצב החניכיים והוא זקוק לתשומת לב רפואית מיידית. בשלבים חמורים של נסיגת חניכיים, מראה השיניים האסתטי נפגם: שורשי שן חשופים, שיניים שנראות כאילו "התארכו" או רווחים חדשים בין השיניים – כל אלה הם תסמינים המעידים על נסיגת חניכיים מתקדמת שדורשת טיפול מיידי ודחוף.

נסיגת חניכיים

אז איך מטפלים בנסיגת חניכיים?

כמובן שהמפתח למניעת טיפולים אגרסיביים ומסובכים הוא גילוי וטיפול מוקדם של הבעיה. יחד עם זאת, אם לא הסתייע לטפל בזמן מוקדם בנסיגת החניכיים, אך אובחנה הבעיה – כדאי לטפל בה באופן מיידי.

להלן שלוש דרכים פופולריות לטיפול בנסיגת חניכיים, מן הקלה אל הכבדה:

  1. טיפול פריודונטי
    ההמלצה הראשונה היא לפנות בהקדם לרופא או רופאת שיניים המומחים בתחום הפריודונטיה (טיפול ייעודי במחלות חניכיים). מאחר שלנסיגת חניכיים אין טיפול תרופתי, רוב הטיפולים מתמקדים במניעת החמרה נוספת במצב. לא פעם, הטיפול המבוצע הוא ניקוי עמוק ומאסיבי של השן מאבנית, כמו גם מתן טיפול אנטיביוטי משלים כדי להילחם בבקטריה
  2. ניתוח חניכיים
    במקרי נסיגת חניכיים חמורים יותר, השלב הבא הוא טיפול כירורגי. יש לבצע ניתוח חניכיים אשר מטרתו הוא כיסוי של שורשי השיניים באמצעות טכניקת השתלת חניכיים, בהתאמה אישית למצב הרפואי של המטופל או המטופלת.
  3. השתלת שיניים

    במידה ונסיגת החניכיים גרמה לשיניים להתנדנד ולנשור – קרוב לוודאי שהגיע הזמן לבצע השתלת שיניים. ההשתלה כוללת לא פעם שחזור של עצם ורקמות, וכמובן – בהשתלה מערכת שיניים חדשה, כדי להחליף את הקודמת. אופציית השתלת השיניים קלה מתמיד היום: במרפאות שיניים מתקדמות רבות ניתן לבצע השתלות שיניים ביום אחד, וכך לפתור את הבעיה אחת ולתמיד.

    במידה ואתם חושדים כי אתם סובלים משלב מוקדם או מתקדם של נסיגת חניכיים, כדאי מאד לא להתמהמה ולגשת לרופא או רופאת השיניים. אבחון, זיהוי וטיפול מיידי יכולים לסייע לא רק לשקט הנפשי, אלא גם למניעת טיפולים אגרסיביים בהמשך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *