מחלת חניכיים אגרסיבית

 מחלת חניכיים אגרסיבית והסכנות הטמונות בה

מחלת חניכיים אגרסיבית היא אחד האויבים הגדולים של השיניים בכלל ושורשי השיניים בפרט.

מחלת חניכיים אגרסיבית - פגיעה קשה במערכת השיניים

מחלת חניכיים אגרסיבית – פגיעה קשה במערכת השיניים

רפואת שיניים היא תחום רפואי עם תתי התמחויות מסועפות – ישנם רופאי שיניים כלליים וישנם רופאי שיניים המטפלים בבעיות שיניים ספציפיות. אחד מהתחומים הספציפיים ברפואת שיניים הוא רפואת חניכיים, או בשמה הלועזי המקצועי: פריודונטיה. פריודונטיה עוסקת ברקמה הרכה ובעצם האוחזת בשן.

הפריודונטיה מטפלת בדלקות ובמחלות חניכיים שונות. יתכן שאתם מכירים ומזדהים עם דלקת חניכיים הנקראת Gingivitis, הנחשבת לקלה יחסית ואשר סובלים ממנה יותר מ-90% מהאוכלוסייה. אך קיימות דלקות חניכיים קשות יותר אשר עלולות לגרום לאובדן שיניים בקרב אוכלוסייה מבוגרת.

מהי מחלת חניכיים אגרסיבית ומה הסיכונים שהיא טומנת בחובה?

קיימת קבוצת של מחלת חניכיים בשם פריודונטיטיס אגרסיבית, הכוללת מחלות חניכים ייחודיות המאופיינות בקצב התקדמות מואץ ומאפיינים גנטיים. פריודונטיטיס אגרסיבית עלולה לפגוע בחניכיים באופן ממוקד (כאשר המחלה פוגעת בשיניים חותכות וטוחנות) או באופן מפושט (כאשר קיימת פגיעה מרחבית בכל מערכת האחיזה של השיניים).

מחלת חניכיים אגרסיבית שאינה מאובחנת ומטופלת בזמן עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הכללית של המטופל או המטופלת: הגברת הסיכון לבעיות לב, פגיעה באיזון הסוכר בגוף, השפעה שלילית על התפתחות של מחלות נשימה ועוד.

הגורמים האפשריים למחלה

מחלת חניכיים אגרסיבית עלולה להתפתח אצל כל אחד ואחת מאיתנו מאחר שמקורה בחיידקים שנכנסים לפה – הפלאק החיידקי יוצר רעלנים הפוגעים בחניכיים. יחד עם זאת, קיימים גורם גנטי מובהק למחלה זו. גורמים נוספים הם: עישון, צריכה מוגברת של אלכוהול ולחץ נפשי. עבור אלה הסובלים מסכרת ובעלי מערכת חיסונית חלשה גם כך – הסיכוי לחלות במחלת חניכיים עולה.

מחלת חניכיים אגרסיבית סימפטומים שיש לשים לב אליהם

רבים ורבות אינם יודעים כי הם אכן סובלים ממחלת חניכיים אגרסיבית, משום שהיא מתחילה כדלקת חניכיים נפוצה ולא מורגשת כלל לעיתים, עד שהמצב מחמיר. לכן כדאי לשים לב לרשימת הסימפטומים הבאים בכדי לאבחן ולטפל במחלת החניכיים מוקדם ככל האפשר, לפני שיגרם נזק נוסף לגוף:

  • חניכיים הנוטות לדמם בקלות בזמן צחצוח השיניים או תוך כדי אכילה
  • מראה חניכיים אדום, נפוח ומבריק
  • תחושה רכה מדי של הרקמות
  • ריח פה רע באופן קבוע (אינו משתנה עם צחצוח השיניים או עקב שינוי תזונתי)
  • שיניים רופפות עד כדי נשירה
  • מוגלה בין השיניים לחניכיים

דרכי הטיפול

אם אתם מזדהים עם חלק מהסימפטומים הללו או עם כולם, ההמלצה היא לגשת מוקדם ככל האפשר לרופא שיניים פריודונט שיבדוק את מצבכם ויתאים עבורכם תכנית טיפולית מלאה. הפריודונט יבדוק את הכיסים הפריודונטליים בין השיניים לחניכיים – קיומו של כיס כזה מסמן את התפתחות הדלקת. במידה ואכן יזוהו סימנים למחלה, תקבלו טיפול מתאים.

דרכי הטיפול במחלות חניכיים קלות כוללות הסרת אבנית וטיפול אנטיביוטי, אך במקרה של דלקת חניכיים חריפה מאד יש לעיתים צורך בפתיחה כירורגית של החניכיים והרחקתם מהשיניים כדי לנקות את הכיסים המודלקים והמוגלתיים, הקצעת שורשי השיניים ותפירה מחודשת של החניכיים בחזרה.

במידה ומחלת חניכיים אגרסיבית לא מטופלת בזמן, תתרחש נשירה של השיניים ולא תיוותר לרופא השיניים ברירה אלא לבצע השתלת שיניים כדי להחזיר את הלסת לתפקוד.

תגובה 1 בנושא “מחלת חניכיים אגרסיבית

  1. פינגבאק: תזוזת שיניים - האם צריך להילחץ? - השתלת שיניים השתלות שיניים וכל מה שביניהן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *